Huidige communicatiestrategie
Doelen: Het doel is om meer bezoekers te krijgen en de online vindbaarheid te vergroten.
Doelgroep: De communicatie richt zich op inwoners van Meppel van alle leeftijden.
Positionering: Cicero staat voor de lekkerste falafel uit de regio: plantaardig, open en transparant.
Middelen: De belangrijkste communicatiemiddelen zijn Facebook, Instagram, de website en WhatsApp.
Analyse huidige communicatiestrategie
De huidige communicatiestrategie is nogal breed en vaag geformuleerd. Het doel is duidelijk en draagt bij aan de omzet, maar mist concrete meetpunten om succes te beoordelen. De positionering is kort en helder en sluit aan bij de bevindingen uit het locatiebezoek, waar de plantaardige en toegankelijke uitstraling goed zichtbaar was.
De doelgroep en middelen lijken echter niet strategisch gekozen. De doelgroep is erg breed, waardoor de communicatie weinig focus heeft. Er worden verschillende middelen ingezet, maar het is de vraag of deze de juiste mensen bereiken. Uit analyse van social media blijkt bovendien dat er onregelmatig wordt gepost. Wel is er een herkenbare stijl toegepast.
Lukas (eigenaar) gaf tijdens de debriefing aan dat hij de onlinecommunicatie alleen doet en daar weinig tijd voor heeft; dat is duidelijk terug te zien in de huidige kanalen. Er zijn veel losse acties en weinig consistentie. Ook uit de customer journey blijkt dat de positionering van Cicero sterk is, maar dat de pijnpunten liggen bij de juiste communicatie.
Communicatieoplossing: strategie met focus
Om de online-communicatie effectiever en haalbaarder te maken is het belangrijk dat Cicero focus aanbrengt in hun doelgroep keuze. Gezien de beperkte tijd en mogelijkheden voor Lukas is het verstandig om een of twee doelgroepen te kiezen die het meest aansluiten bij het restaurant, en daar de belangrijkste communicatiekanalen op af te stemmen. Dat zorgt voor structuur en realistische strategie.
Aanbevolen primaire doelgroep
We adviseren Lukas om te focussen op de doelgroep; Jongvolwassenen (20 – 35 jaar) uit Meppel en omstreken die:
Deze doelgroep sluit aan bij de merkwaarden van Cicero: puur, open en plantaardig. Uit de vegamonitor van 2024 en onze fieldresearch blijkt namelijk dat vooral (welvarende) jongvolwassenen openstaan voor vleesvervangers (Vegamonitor 2024).
Ze eten aanzienlijk vaker vlees- en zuivelvervangers dan 65-plussers. (Segaar,2022). Deze doelgroep is nieuwsgierig naar hippe en duurzame eetopties en laat zich bovendien beïnvloeden door sociale media en/of aanbevelingen van vrienden. Daarmee is de doelgroep goed te bereiken met de beperkte tijd en middelen van Cicero (Segaar, 2022).
Lokale bewoners/werknemers in Meppel van 30 – 55 jaar zijn een goede secundaire doelgroep. Uit onze fieldresearch blijkt dat met name werknemers van bedrijven in de buurt op zoek zijn naar een snelle en gezonde maaltijd in hun lunchpauze. Ze kwamen vaak in aanraking met Cicero door mond-tot-mond reclame onder collega’s. Dat maakt het een loyale doelgroep die waarschijnlijk vaak terugkomt.
Aanbevolen middelen: Instagram & LinkedIn
Van alle social mediakanalen sluit Instagram het meest aan bij de primaire doelgroep. Het advies aan Cicero is dan ook om op dit platform te focussen. Uit recente trendanalyses en cijfers blijkt dat Instagram nog steeds groeit. Onder de doelgroep van leeftijd van 20-39 jaar worden Instagram en LinkedIn het meest gebruikt (Afix, 2025).
Daarnaast adviseren we om ook zichtbaar te zijn op LinkedIn. LinkedIn groeit snel, en is het ideale platform voor ondernemers. Zakelijk Tought Leadership staat hier centraal. (Newcom Research 2025) Lukas, de eigenaar, gaf zelf aan dat catering (bij evenementen en bedrijven) een groot marge oplevert ten opzichte van zijn horeca. Ook uit de fieldresearch bleek dat veel gasten werknemers zijn van bedrijven uit de buurt (scholen, gemeente etc.) De inzet van LinkedIn is een effectief kanaal om bedrijven en medewerkers te bereiken.
Handvaten voor implementatie
Inspiratie voor onderwerpen
Om makkelijk content ideeën te bedenken is het handig om gebruik te maken van content pilars (thema of onderwerp dat vaker terugkomt). Niet alle onderwerpen hoeven altijd onder een van deze thema’s te vallen, maar ze maken het wel makkelijk om iets te bedenken.
Voor het gemak is er voor Cicero een contentkalender opgesteld. Deze kalender geeft een duidelijk overzicht van wanneer, wat en op welk kanaal er content geplaatst kan worden. Op die manier heeft Cicero inzicht in de planning en wordt de content op tijd voorbereid en ingepland op de desbetreffende kanalen. Een content kalender helpt overzicht te houden in drukke periodes en zorgt vooral voor consistentie in de online communicatie. (Hartman, 2024)
Template voor LinkedIn Post
Extra tips: