Doelgroep onderzoek

Onderbouwing touchpoints:

Om de merkbeleving van Cicero Meppel te versterken, is een gerichte touchpointstrategie ontwikkeld. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen de fases See, Think, Do en Care. Elk touchpoint is afgestemd op de verschillende doelgroepen, met als doel merkbekendheid, interactie en klantloyaliteit te vergroten.

See:

Aantrekkelijke foto’s van het eten op Instagram.

Visuele aantrekkingskracht is essentieel in de eerste kennismaking met een restaurant. Door regelmatig foto’s van gerechten te plaatsen op Instagram, wordt de aandacht getrokken van voorbij scrollende gebruikers. Om een post te laten opvallen is het handig om gebruik te maken van kleur, versheid en presentatie, zo kan je een goede eerste indruk maken op toekomstige klanten.

Lokale samenwerkingen zichtbaar op sociale media

Door samenwerkingen met andere lokale ondernemers of evenementen zichtbaar te maken via sociale media, presenteert Cicero zich als betrokken en actieve speler in de regio. Dit helpt om de herkenbaarheid en het merkgevoel te vergroten, wat weer kan leiden tot vertrouwen bij het publiek.

Offline flyers

Flyers ophangen op centrale plekken in Meppel zorgt voor meer zichtbaarheid in de directe omgeving. De flyer dient als visuele herinnering aan Cicero en kan mensen uitnodigen om een eerste bezoek aan Cicero te brengen.

Think:

Recensies zichtbaar op de website

Het delen van recensies van eerdere klanten zorgt voor sociale bewijskracht. Als twijfelende mensen zien dat andere positieve verhalen hebben over het restaurant, zijn ze sneller geneigd om het ook uit te proberen. En het zetten van de recensies op de website kan ook weer de betrouwbaarheid van Cicero versterken. Door de goede reviews op Google is dit ook makkelijk toepasbaar.

Sterke positionering op de website

Een krachtige en zelfverzekerde positionering zorgt voor helderheid in het aanbod. Door uitspraken zoals ‘De beste falafel’ centraal te stellen, laat Cicero duidelijk zien waar hun kracht ligt, wat het voor mensen aantrekkelijker maakt om hun als restaurant te kiezen.

Interactief op Instagram

Door Instagram niet alleen informatief maar ook interactief in te zetten, zoals door middel van polls, quizzen of vragen, ontstaat er meer betrokkenheid en interactie met de doelgroep. Dit versterkt de klantenrelatie en vergroot de kans dat mensen Cicero gaan of blijven volgen en overweegt te bezoeken.

Do:

Bestelinformatie op sociale media

Heldere en actuele informatie over openingstijden, bestelopties en aanbiedingen via Instagram zorgt voor gebruiksgemak. Door het vermelden van telefoonnummer en/of e-mailadres in de Instagram beschrijving is het makkelijker voor klanten om contact op te nemen met Cicero. Dit nummer/mailadres kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor vragen of bestellingen. Door deze informatie aantrekkelijk en overzichtelijk te presenteren, zijn klanten ook sneller geneigd om actie te ondernemen.

Korte stories op Instagram over alledaagse en grappige momenten in het restaurant

Cicero vindt het belangrijk om open te zijn. Stories afkomstig van bijvoorbeeld het personeel, de keuken of spontane gebeurtenissen kunnen helpen om Cicero menselijker te maken.

Care:

Klanten die hun ervaring bij Cicero delen

Het ontvangen van klanten hun ervaringen kan de klantenrelatie versterken. Deze directe feedback geeft waardevolle inzichten en toont potentiële bezoekers dat Cicero openstaat voor meningen van klanten en constant streeft naar verbetering.

Review vraag via Whatsapp of QR-code

Na een bezoek of bestelling kan Cicero op een eenvoudige en toegankelijke manier om feedback vragen, bijvoorbeeld via een kort WhatsApp-bericht of een QR-code op tafel of de kassabon. Dit laat zien dat Cicero waarde hecht aan de mening van klanten en actief bezig is met verbeteren. Het maakt het voor klanten ook makkelijker om hun ervaring te delen, zonder dat het veel tijd kost.

Consistente nieuwsbrief

Een korte, overzichtelijke nieuwsbrief met acties, nieuwe gerechten of leuke updates houdt vaste klanten betrokken. Als de toon vriendelijk en persoonlijk is, blijven klanten hem ook echt lezen.

 

Vooronderzoek:

Wie is de doelgroep?:

  • Jongvolwassenen in Meppel en omgeving die op zoek zijn naar een snelle, betaalbare en vegetarische maaltijd.

 

Wat weet je al van de doelgroep:

  • Milieubewust
  • Regelmatig aanwezig in Meppel

 

Wat willen we te weten komen over de doelgroep

  • Waar ze woonachtig zijn
  • Kennen ze cicero
  • Of ze wel eens naar Cicero zijn geweest
  • Of ze naar Cicero zouden gaan
  • Of ze geïnteresseerd zijn in vegetarisch eten
  • Wat maakt het dat ze wel naar cicero zouden gaan
  • Kennen ze cicero en zo ja hoe
  • Hoe zou cicero ze kunnen bereiken
  • Wat vinden ze belangrijk bij het kiezen van een restaurant?

 

Hoe gaan we dat de weten komen:

  • Door mensen op straat te interviewen

 

Welke activiteiten horen in de empathize fase:

  • De doelgroep leren kennen, de pains en gains van de doelgroep.
  • Customer journey in kaart brengen
  • Zijn er sterke concurrenten in Meppel
  • Deskresearch over concurrenten?

 

Vragen voor het interview:

  • Bent u woonachtig in Meppel of omgeving?
  • Wat vindt u belangrijk bij het kiezen van een restaurant?
  • Kent u Cicero, zo ja hoe?/ Bent u er wel eens geweest?
  • Zou u naar Cicero gaan waarom wel of waarom niet?
  • Bent u Cicero wel eens online tegengekomen?
  • Hoe zou Cicero u het beste kunnen bereiken?
  • Wat zijn de verbeterpunten als u het Instagram account ziet/welke indruk krijgt u van Cicero als u het Instagram account ziet?